software gestiune facturare magazin
PublicitateVrei să iți promovez produsele sau serviciile pe blog?

Am fost să-mi schimb buletinul și nu mi-a placut

In urmă cu 7 ani am scris un articol despre schimbarea buletinului, sau mai bine zis, a cardului de identitate și despre excesul de zel pe care l-am întâmpinat la momentul respectiv.

Între timp, lucrurile s-au schimbat in bine, atât în primăria Brezoaele cât și in primăria Răcari. Totuși, n-am putut să nu remarc niște chestii birocratice pe care le consider inutile.

Procedura de eliberare a unui buletin este relativ simplă:

  • te duci la primăria locală și soliciți o dovadă pentru domiciliu (daca ești minor, trebuie să meargă cu tine unul dintre părinți iar dacă locuiești in chirie pe undeva și vrei buletin acolo, discuți cu proprietarul)
  • mergi apoi la evidența populației, plătești o taxă pentru eliberarea noului buletin (costă 7 lei si se plătește la casierie)
  • după ce ai făcut plata, înmânezi dovada, chitanța, certificatul de naștere (original + copie) și cardul/buletinul de identitate (la fel, original + copie) la ghișeul care se ocupă de evidența populației iar aceștia iți vor da un formular pe care trebuie să îl completezi
  • după ce ai completat toate datele corect, semnezi, faci poza și pleci liniștit acasă
  • apoi te duci să ridici noul buletin la data care ți-a fost comunicată atunci când ai făcut pozele

Bun Ioane, ce ti se pare complicat si aiurea in procesul asta?

In primul rând, mi se pare inutil sa tot ducem copii după acte. Daca am avea o bază de date centralizată, era suficient să furnizez CNP-ul la un singur ghișeu, verificau in baza de date ca totul e ok, apăsau un buton pentru a selecta motivul pentru care este necesara schimbarea buletinului si apoi făceam poza.

Era un proces simplu, fără efort pentru angajați, fără alte documente și acte printate aiurea, fără alte drumuri inutile.

In al doilea rând, in formularul pe care îl completezi, trebuie să treci prenumele părinților, ocupația și ultimele studii efectuate. Dacă în cazul părinților, poate avea un sens, în privința studiilor efectuate sau a ocupației, nu există niciun fel de logică și mă îndoiesc că poate exista un temei legal pentru care sunt solicitate.

Cu ce ajută angajatul de la evidența populației, sau mai departe, faptul că eu sunt șomer sau daca lucrez undeva și mai ales ce studii am?

In al treilea rând, consider că un card de identitate trebuie emis pe loc. Dacă o bancă este capabilă să-ti printeze un card bancar pe loc, atunci și la evidența populației treaba asta se poate face la fel, pe loc.

E foarte simplu. Ai nevoie de o bază de date care să deservească toate ghișeele de evidență a populației din țară. Funcționarul public introducere intr-o aplicație CNP-ul, verifica fisa cu toate datele mele, introduce in sistem adresa (in cazul in care mi-am schimbat domiciliul), selectează motivul pentru care este necesară emiterea unui nou card, îmi face o poză, apoi apasă PRINT și prin miracolele tehnologiei și-a rezolvat toată treaba in 5 minute.

Din păcate lucrurile nu funcționează așa. Cel mai probabil, cineva strânge săptămânal un teanc mare cu acte și se deplasează la Târgoviște, depune actele respective și apoi așteaptă să primească o confirmare ca să le ridice. Din punctul meu de vedere, este un efort inutil la care funcționarii sunt supuși din lipsa de tehnologizare si debirocratizare in sistemul de administrație publică.

Ce a lipsit României ca să digitalizeze toate procedurile astea?

Fonduri? Specialiști? Interesul politic?

Completare.

Pe 25 noiembrie, adică la numai 4 zile, am fost să ridic nou card de identitate. Cu excepția unei cozi imense, plină de oameni nerăbdători și puși pe ceartă, totul s-a desfășurat foarte rapid. Din punctul meu de vedere, activitatea de la evidența populației din cadrul primăriei Răcari nu este lentă.

Consider că anumite proceduri pot să fie îmbunătățite pentru a ușura și mai mult munca funcționarilor publici, însă nu ei sunt de vina pentru toate procedurile astea, prin urmare, atunci când ajungeți în fața unui ghișeu, nu ii blamați pentru munca pe care o fac, mai ales că nu-i mereu o muncă ușoară.

De asemenea, mi-a fost atrasă atenția că lucrurile nu sunt așa cu mi-am imaginat și că toate actele sunt procesate online, lucru care mă bucură și este foarte bine că avem parte de digitalizare în acest sens.

După cum spuneam la începutul acestui articol, progresele sunt cât se poate de evidente și trebuie să continue. Din păcate, mai există o problemă pe care n-am abordat-o inițial în materialul de mai sus, problema oamenilor și a educației.

coada de oameni care asteapta la ghiseu

Majoritatea celor care au ajuns la evidența populației in această perioadă n-au făcut-o din proprie inițiativă. Nu au venit să-si schimbe cardurile de identitate pentru că expirau si pentru că este absolut normal, ci pentru că sunt alegeri.

Am observat foarte mulți oameni care nici măcar nu și-au pregătit actele înainte, lucru care mi se pare trist ținând cont de accesul aproape gratuit la informație. Puteau să caute pe internet, puteau să întrebe la primăria locală ce acte sunt necesare sau puteau să întrebe o altă persoana care și-a făcut buletinul înainte.

Dar nu. Ei au ajuns acolo ca niște flori nevinovate, puși pe scandal, fără răbdare, aruncând rapid cu injurii fără niciun argument valid. Pe lângă asta, când vezi că sunt 20 – 30 de oameni care stau la coadă, nu te bagi glonț in fața tuturor, pentru ca treaba ta de acasă e mai importantă decât a lor și te grăbești.

Nu ești mai important decât restul oamenilor care stau la coadă, ești doar mai nesimțit, atât.

Lasa si tu un comentariu!

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.