software gestiune facturare magazin
PublicitateVrei să iți promovez produsele sau serviciile pe blog?

Contribuția sportului în dezvoltarea rurală

Contribuția sportului în dezvoltarea rurală

Deoarece sunt născut și crescut în comuna Brezoaele am să o folosesc ca “model de studiu” pentru acest material.

Totuși ideile pe care urmează să le citiți pot fi implementate și în alte localități, deoarece au un caracter destul de generalist, nefiind limitate de o zonă anume.

Inițial, când a început construcția salii de sport in comuna Brezoaele, am fost extrem de sceptic privind sensul acesteia lângă terenul de sport, fiind mai degrabă o investiție pe care o consideram utilă in incinta scolii generale.

Între timp am început să privesc lucrurile din altă perspectivă și consider că investiția are sens, însă într-un ansamblu mai mare de activități ce au potențial să contribuie la dezvoltarea rurală.

E drept, școala generală are nevoie de un spațiu pentru desfășurarea activităților sportive pe timp de iarnă, însă un spațiu care să fie in incinta respectivă.

Intre scoală și terenul de fotbal, locul unde este amplasată sala, există o distanță relativ mică, însă un du-te vino între cele două locații nu are sens din punct de vedere logistic, necesitând prea mult timp pentru deplasare.

Distanta intre scoala Brezoaele si Sala de sport din Brezoaele

Nu știu dacă școala generala are in acest moment o sală de sport, însă dacă nu are, trebuie lucrat în acest sens, cel mai probabil printr-o colaborare intre școală, primărie, Ministerul Sportului și Tineretului, Ministerul Educației și Cercetării și daca se poate, diferite companii private care sunt dispuse să contribuie.

Știu că sună imposibil o astfel de colaborare însă nu este, mai ales dacă există un consiliu local format din oameni care își dau interesul pentru a face un plan de dezvoltare rurală fezabil, așa cum am scris în articolul despre dezvoltarea rurală in 4 pași.

Contribuția sportului în dezvoltarea rurală

Dezvoltarea sportului in mediul rural

Dacă n-ați citit articolul respectiv, reamintesc aici unul dintre subpunctele menționate, mai exact, existenta unui plan de dezvoltare pentru sport și cultură, care trebuie să includă amenajarea bazelor sportive pentru cât mai multe activități, promovarea și dezvoltarea unor echipe oficiale (pentru fiecare sport practicat) dar și reabilitarea căminelor culturale și organizarea de evenimente culturale.

Lucrurile astea nu trebuie făcute doar pe hârtie. După ce ai făcut o investiție, ca de exemplu sala de sport, trebuie să continui dezvoltarea și mergi mai departe prin organizarea de evenimente. Cu cât ai mai multe evenimente, cu atât ai mai multe oportunități.

Practic, daca este să vorbim de oportunități, am putea să le împărțim în cel puțin două categorii:

  • oportunități de promovare a comunei in ceea ce privește sportul in sine
  • oportunități de generare de bani in bugetul local pentru atragerea de investitori și sponsori

In prima categorie lucrurile sunt puțin mai simple. Ai nevoie de echipe pentru diferite sporturi, să zicem fotbal, handbal și baschet, ai nevoie de niște antrenori capabili, care să știe cum să îi motiveze pe jucători și cum să omogenizeze cât mai mult echipele.

De asemenea, ai nevoie de o asociație care să coordoneze activitățile sportive, să întrețină bazele sportive si să contribuie activ la elaborarea planului de dezvoltare pentru sport si cultură. Asociația asta trebuie să funcționeze, nu doar să toace bani pe salarii.

Contribuția sportului în dezvoltarea rurală

Oportunități de finanțare a sportului in mediul rural

In ceea ce privește oportunitățile de generare a banilor prin atragerea de investitori și sponsori, aici lucrurile sunt puțin mai complicate deoarece nu există companii extrem de puternice în comună.

Totuși, cu o asociație puternică si activă, care să fie preocupată puțin de PR, se pot găsi niște sponsori regionali care ar putea cotiza lunar cu niște bănuți sau anul cu o parte din profit.

De asemenea, se pot accesa diferite programare de finanțare pentru culte și sport. In privința asta, la o simplă căutare pe Google găsim nu mai puțin de 5 astfel de programe lansate prin Ordinul nr. 664/2018:

  1. programul “Promovarea sportului de performanță”
  2. programul “Sportul pentru toți”
  3. programul “Întreținerea, funcționarea și dezvoltarea bazei materiale sportive”
  4. programul “Redescoperă oina”
  5. programul “România în mișcare”

Practic, asociația ar putea aplica pentru fiecare dintre programe menționate. Întreținerea și funcționarea bazei sportive se poate face din banii primiți prin programul numărul 3, iar pentru organizarea de evenimente se poate lucra prin programele 1, 2 sau 5.

Mai există și alte programe care se pot accesa prin Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP), mai exact prin linia de finanțare POR 2.1 A. Prin acest program se pot obține finanțări nerambursabile pana la 90% de minim 25 000 euro și maxim 200 000 euro.

Trebuie ca cineva să aibă răbdare, să citească ce presupune fiecare program, să vadă exact ce anume se poate finanța și care sunt procedurile de accesare ale programelor.

In afara programelor menționate mai sus, se mai pot genera bani prin atragerea de sponsori, investitori dar și comercializare de produse și servicii. Hai să le luam pe rând.

Sala de sport comuna Brezoaele

Echipele pot primi bani prin contracte de sponsorizare. Orice persoană sau entitate juridică care dorește să sponsorizeze o echipă, poate face un contract conform Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea. În contractul respectiv sunt trecute obiectele sponsorizării, clauze și obligațiile părților dar și facilitățile fiscale ale sponsorilor.

Potrivit legii, beneficiile fiscale de care sponsorii pot beneficia sunt următoarele:

  • 10% din baza impozabilă pentru sponsorizări in următoarele domenii: cultură, artă, învățământ, sănătate, asistență și servicii sociale, acțiuni umanitare, protecția mediului
  • 8% din baza impozabilă pentru sponsorizări in următoarele domenii: educație, drepturile omului, știință-cercetare fundamentală și aplicată, filantropic, de întreținere, restaurare, conservare și punere in valoare a monumentelor istorice, sport, cu excepția fotbalului
  • 5% din baza impozabilă pentru sponsorizări in următoarele domenii: religios, social si comunitar, reprezentarea intereselor asociațiilor profesionale, fotbal

Aici putem include firmele locale și regionale mai puternice, diferite companii cunoscute din Bucuresti care au suficient capital, diferite bănci care chiar au nevoie de puncte de prezenta in comună, case de pariuri și așa mai departe.

La capitolul investitori este mai complicat deoarece un investitor nu prea investește dacă nu are ceva de câștigat.

Cred că înainte de a găsi investitori trebuie ca echipele să se facă remarcate. In general sunt preferate echipele care oferă performanță pentru că investițiile să fie profitabile. In fond, un investitor nu este o casă de binefacere, ci este interesat să facă profit.

Și am ajuns la ultima metodă de generare de venituri, comercializarea de produse și servicii.

Aici asociația trebuie să dea dovada de spirit antreprenorial, este destul de complicat dar nu-i super greu.

Fiind vorba de evenimente sportive in mediul rural, nu poți taxa un bilet oamenilor care vin să vadă meciurile. Nici nu cred că este cazul.

In schimb, dacă ai un teren bun, iluminare nocturnă, o sală bine pusă la punct (încălzită iarna), atunci poți face un program de booking. Practic, atunci când terenul și sala nu sunt ocupate, se pot închiria pentru diferite antrenamente sau meciuri amicale către alte echipe din zonă. Se stabilește cate un preț pe oră pentru fiecare locație și se face un calendar unde se centralizează informațiile.

Pe lângă serviciile de închiriere se pot comercializa diferite chestii. Un meci de fotbal durează 45 de min fiecare repriză. Este imposibil ca în 90 de minute să nu ți se facă sete sau foame, sau poate vrei să bei o cafea. Toate lucrurile astea se pot comercializa fix acolo, nu la cel mai apropiat magazin din sat.

Ideal este să ai un spațiu dedicat amenajat lângă terenul de fotbal de unde oamenii să cumpere apă, sucuri, cafea, bere, înghețată, chipsuri dar si diferite obiecte promoționale, de exemplu echipamente sportive, ghete de fotbal, tricouri, pantaloni, stegulețe, baloane, câni, toate personalizate cu însemnele echipei.

Știu, este de muncă iar in lipsa unei asociații cam greu să se facă astfel de planuri, tocmai de aceea sunt importante lucrurile pe care le-am menționat in articolele despre dezvoltare rurală.

Lasa si tu un comentariu!

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.