magazin uleiuri auto tartasesti
PublicitateVrei să iți promovez produsele sau serviciile pe blog?

O țară plină de antreprenori de carton

Încă de la începutul acestei pandemii am spus că mi se pare un moment foarte bun pentru a lua o pauză și a analiza modul în care facem anumite lucruri, atât pe plan personal dar mai ales în ceea ce privește business-urile.

O țară plină de antreprenori de carton

Nu sunt antreprenor, nu am avut niciodată un business propriu însă m-am implicat în numeroase afaceri dezvoltate de către alții. De fiecare dată când am observat procese care pot fi îmbunătățite am notificat mai departe modul cum credeam că este cel mai ok să abordăm problema.

Din păcate, de cele mai multe ori sfaturile erau doar auzite, nu ascultate și întelese cu adevărat.

Majoritatea antreprenorilor sunt blocați în propriul business. Mulți dintre ei și-au ridicat afacerile până la un punct iar apoi stagnează. În general nu reușesc să se scaleze eficient pentru a putea să servească mai mulți clienți.

Atunci când ești la început de drum și vinzi un produs sau un serviciu foarte ieftin, necesitățile tale sunt mici în comparatie cu o companie mai mulți angajați. Pe măsură ce îți cresc vânzarile constați că nu mai faci față de unul singur și te gândești că ar fi bine să mai angajezi o persoană. Doar că, deși ai un număr considerabil de clienți, nu faci suficient mulți bani încât să îți permiți să angajezi pe cineva.

Ceea ce înseamnă că ai o problemă de scalare în business. Fie prețurile tale sunt mult prea mici, fie ai niște cheltuieli mult prea mari pe care trebuie să le optimizezi, fie nu îți administrezi corect timpul alocat pentru clienți.

Fiecare dintre cele trei probleme identificate au diferite soluții. Dacă vinzi produse trebuie să încerci să optimizezi lanțul logistic, să iți cauți furnizori de la care poți achiziționa cât mai ieftin și încerci să reduci cât se poate de mult costurile de manipulare, transport, livrare etc.

De asemenea trebuie să ai o poziționare corectă a prețului pentru a acoperi toate costurile necesare. Practic marja de profit trebuie să acopere costul produsului, taxele, transportul în cazul în care e gratuit, diferite costuri logistice dar și bugetul de marketing.

Dacă ești furnizor de servicii lucrurile funcționează similar, însă pentru fiecare client trebuie să aloci timp pentru a implementa sau executa serviciul respectiv. Trebuie să analizezi atent cât timp durează implementarea și cum se poate optimiza procesul pentru a elimina timpii morți.

Am observat foarte multe situații când angajații pierdeau mult timp stănd de vorbă clienții. Atunci când implementarea unei soluții durează o oră dar tu ai pierdut trei ore, ai o problemă mare deoarece nu o să ai timp să îți onorezi toate contractele.

Indiferent că lucrezi pe cont propriu sau ai angajați, clientul reprezintă o sursă de venit, nu un prieten căruia să îi dai sfaturi gratuite în mod constant. Atunci când îți petreci două – trei ore stând de vorbă cu un client despre alte lucruri care nu deservesc livrarea serviciilor sau produselor vândute, pierzi extrem de mult timp care poate fi alocat rezolvării altor probleme din firmă sau altor clienți.

O ȚARĂ PLINĂ DE ANTREPRENORI DE CARTON
Sursa foto: freepik

Să luăm următor exemplu. Ești o companie care oferă suport IT de la distanță. Fiecare problema se poate rezolva în medie cam în 15 min. Ceea ce înseamnă că ai putea să servești în medie 3 sau 4 clienți pe oră. Dacă în momentul apelului începeți să vorbiți despre alte probleme, ce face familia, ce mașină și-a mai cumpărat fiecare etc, în loc să ai 24 de clienți mulțumiți la final de zi, o să ai trei sau patru iar restul vor căuta pe altcineva să le rezolve problemele.

Nu zic să nu ai o relație mai prietenoasă față de clienți, însă este foarte important să nu se depășească anumite limite, în special când businessul are de suferit.

Și dacă tot am scris în titlu antreprenori de carton, am mai remarcat niște probleme de-a lungul timpului.

De foarte multe ori angajații unei companii sau chiar proprietarii nu sunt familiarizați cu propriul produs. Din punctul meu de vedere este absurd să nu îți cunoști produsele sau serviciile.

Atunci când te angajezi pentru o companie trebuie să înveți toate procesele interne și să cunoști informații despre produsele și serviciile oferite. Chiar dacă tu nu ești însărcinat în mod direct cu vânzarea, pe viitor te va ajuta să înțelegi mai bine businessul în care lucrezi, plus că îți vei putea face treaba mult mai bine.

De foarte multe ori am interacționat cu oameni care nu își cunoșteau propriile produse. Acest lucru se întâmplă foarte des în cazul magazinelor online unde angajații de la vânzări nu cunosc produsele comercializate. Nu zic că trebuie să cunoști in detaliu fiecare aspect, însă măcar niste informații de bază despre acestea.

Problema se poate rezolva destul de elegant cu niște proceduri interne prin care angajații să obțină rapid informații necesare despre produsele pentru a le putea prezenta clienților.

Dacă o situație sau o problemă te depășește nu îi spui clientului că nu știi. Cel mai bine este să îi spui clientului că vei reveni cu un apel în câteva minute. În timpul ăla te informezi cu privire la problema lui și încerci să o rezolvi. Dar o rezolvi atunci, pe moment, nu pasezi mai departe altuia ca să scapi de o grijă.

Recent am pus o întrebare pe grupul antreprenorilor din Romania pe Facebook. Eram în căutarea unui software care să întocmească NIR-uri. Practic softul de care aveam nevoie trebuia să aibă un nomenclator pentru produse, furnizori și funcția efectivă pentru NIR-uri.

A menționat că sunt familiarizat cu majoritatea soluțiilor populare de pe piață și că softurile mari oferă mult mai multe lucruri decât necesitățile mele curente. Nu căutăm un soft de facturare, nu este necesar să țină gestiune de stoc, nu trebuie integrat cu alte soluții de contabilitate și așa mai departe.

Majoritatea răspunsurilor au fost recomandări de produse și servicii de care nu aveam nevoie. Aproape niciunul dintre corespondenți nu a citit în întregime postarea mea. Toți sau grăbit să ofere recomandări fără să citească ceea ce am solicitat.

Iar acest fenomen nu este rar întâlnit. Dacă intrați într-un astfel de grup și citiți comentariile o să remarcați oameni care își promovează servicii in mod constant, indiferent de subiectul discuției.

Ai o cafenea și cauți un furnizor de pahare din carton? Vând Golf 6.

Cauți un grafic designer? Te umpli de pseudo programatori care fac de toate.

Aceeași oameni, acești antreprenori de carton, dispun uneori de sume considerabile de bani pe care caută să îi investească în diferite afaceri. Problema este că nu sunt dispuși să muncească pentru ideea de business, ci vor să le spună alții ce să facă, în mod gratuit.

Întrebările lor par să fie trase la xerox. Am x sumă de bani, vreau să pornesc o afacere, să iasă bani repede și fără să plătesc taxe. Vă rog să-mi spuneți ce să fac.

Alții și-au înființat firme prin programe de finanțare dar n-au clienți. Practic, au făcut repede un proiect, sau mai bine spus cineva le-a scris un proiect, au primit finanțare iar acum nu știu ce să facă. De ce se întâmplă asta?

E simplu. Pentru că nu și-au făcut temele înainte. Nu au studiat piața, nu au studiat businessul pe care vor să îl înființeze ci s-au grăbit să pună mâna pe niște bănuți nerambursabili pe care nu știu cum să ii administreze.

Sunt extrem de multi oameni care și-au făcut peste noapte magazine online, fără să investească timp in a învăța puțin marketing, fără să citească măcar un minim despre ce presupune un astfel de business. Apoi îi vezi in grupuri, plangandu-se că nu merge, că transportul costă, că trebuie să plateasca taxe pentru produsele importate, că GDPR, că x si y.  Însă nu sunt dispuși să se autoeduce.

Mi se pare trist… Poate că banii ăia, pe mâna unor oameni ok dar care n-au bani de start, ar reuși să construiască imperii și să angajeze mii de oameni în următorii zece ani.

De foarte multe ori am încercat să raspund antreprenorilor de carton. Dupa ce-mi bateam capul să scriu un raspuns ok, lung, argumentat, să îi dau mură în gură toate raspunsurile de care avea nevoie, fix înainte să apăs buton de reply, mă răzgandeam.

Îmi este foarte greu să răspund atunci când văd zero efort din partea lor. Mi se pare frustrant faptul că dispune de o sumă considerabila de bani pe care fie o ține blocată, fie ajunge să fie investită în cine știe ce MLM „de succes”.

Spuneam la început de articol că în contextul crizei actuale fiecare dintre noi trebuie să trecem printr-un proces de analiză serioasă. Trebuie să analizăm ce facem, cum facem și de ce facem.

Când te apuci de un business, se presupune că ai un vis. Inițial muncești pentru business ca mai târziu businessul să muncească pentru tine. Din păcate cred că peste 80% dintre antreprenori sunt blocați în propriul business, fiind principalul inamic care ține afacerea pe loc.

Orice criză are părți bune și părți rele. Partea rea este că mulți vor falimenta. Partea bună este că alții se vor ridica tocmai datorită capacității de a se autoeduca, in special in situații de criză.

Cu timpul piața se auto-filtrează singură. Aici mă refer la faptul că anumiți antreprenori de carton vor închide tarabele, făcând loc pe piață jucătorilor adevărați, cei care merită să ridice businessuri serioase.

Dacă ai ajuns până aici înseamnă că ai avut răbdare să citești cele pese 1500 cuvinte scrise. In cazul in care vrei să te apuci de un business, sfatul meu este să nu devii un antreprenor de carton.

Citește, alocă timp pentru a învăța și evolua odată cu businessul tău.

Sursa foto: freepik.

Îmi poți susține munca printr-o donație directă pe Ko-Fi, sau achiziționând produse de la eMag și PC Garage prin intermediul linkurilor de afiliere.
2 Comments

Lasa si tu un comentariu!

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

eJohnny
Politica de utilizare a Cookie-urilor

Acest site utilizează Cookie-uri pentru îmbunatățirea experienței de navigare a vizitatorilor. In continuare vă prezentăm modul în care aceste cookie-uri sunt utilizate, de ce sunt importante, ce fel de date conțin și cum se pot dezactiva.

1. Ce sunt Cookie-urile?

Cookie-ul ” (termen cunoscut si ca “browser cookie” sau “HTTP cookie” sau pur si simplu“cookie” ) este un fisier de mici dimensiuni, care va fi stocat pe computerul, terminalul mobil sau alte echipamente ale unui utilizator de pe care se acceseaza internetul. Cookie-ul este instalat prin solicitarea emisa de catre un server web catre un browser web (ex: Internet Explorer, Chrome) si este complet “pasiv”, adica nu contine programe software, virusi sau spyware si nu poate accesa sub nicio forma informatiile stocate pe hard drive-ul utilizatorului.

Cookie-ul este instalat prin solicitara emisa de catre un web-server unui browser (ex: Internet Explorer, Firefox, Chrome) si este complet “pasiv” (nu contine programe software, virusi sau spyware si nu poate accesa informatiile de pe hard driveul utilizatorului).

Un cookie este format din 2 parti: numele si continutul sau valoarea cookie-ului. Mai mult, durata de existenta a unui cookie este determinata; tehnic, doar webserverul care a trimis cookie-ul il poate accesa din nou in momentul in care un utilizator se intoarce pe website-ul asociat webserverului respectiv.

Cookieurile sunt administrate de webservere. Durata de viata a unui cookie poate varia semnificativ, depinzand de scopul pentru care este plasat. Unele cookie-uri sunt folosite exclusive pentru o singura sesiune (session cookies) si nu mai sunt retinute odata de utilizatorul a parasite website-ul si unele cookie-uri sunt retinute si refolosite de fiecare data cand utilizatorul revine pe acel website (‘cookie-uri permanente‘). Cu toate aceste, cookie-urile pot fi sterse de un utilizator in orice moment prin intermediul setarilor browserului.

2. La ce sunt folosite Cookie-urile?

Fisierele de tip cookie-uri sunt utilizate exclusiv de catre browserele web si fac posibila recunoasterea terminalului utilizatorului si prezentarea continutului intr-un mod cat mai relevant, adaptat preferintelor utilizatorului.

Cookie-urile asigura utilizatorilor o experienta placuta de navigare si sustin eforturile noastre de a oferi servicii comfortabile utilizatorilor site-ului nostru. De exemplu, preferintele in materie de confidentialitate online, cosul de cumparaturi sau publicitate relevanta. De asemenea, sunt utilizate in pregatirea unor statistici anonime agregate care ne ajuta sa intelegem cum un utilizator beneficiaza de paginile noastre web, permitandu-ne imbunatatirea structurii si continutului lor, excluzand indentificarea personala a utilizatorului.

Anumite sectiuni de continut de pe unele site-uri pot fi furnizate prin intermediul unor terte parti/furnizori (ex: news box, un video sau o reclama). Aceste terte parti pot plasa de asemenea cookieuri prin intermediul site-ului si ele se numesc “third party cookies” pentru ca nu sunt plasate de proprietarul website-ului respectiv. Furnizorii terti trebuie sa respecte de asemenea legea in vigoare si politicile de confidentialitate ale detinatorului site-ului.

3. Ce Cookie-uri folosim?

In prezent utilizam Cookie-uri per sesiune si Cookie-uri fixe. Cookie-urile per sesiune sunt fisiere temporare care raman in terminalul utilizatorului pana la terminarea sesiunii sau inchiderea aplicatiei (browser-ului web). Cookie-urile fixe raman pe terminalul utilizatorului pe o perioada predefinita individual in parametrii de functionare a fiecarui Cookie sau pana cand sunt sterse manual de catre utilizator.

O vizita pe acest site poate plasa cookie-uri cu urmatoarele scopuri:

  • Cookie-uri de performanta a site-ului (necesare pentru functionarea site-ului)
  • Cookie-uri de analiza a vizitatorilor (necesare pentru functionarea site-ului)
  • Cookie-uri de inregistrare (necesare pentru functionarea site-ului)
  • Cookie-uri pentru geotargetting
  • Cookie-uri pentru publicitate oferite de Facebook si Google

4. Ce fel de date contin Cookie-urile

Cookie-urile in sine nu solicita informatii cu caracter personal pentru a putea fi utilizate si, de regula, nu identifica in mod individual utilizatorii de internet ci doar ajuta la identificarea dispozitivului de pe care este accesat site-ul. Datele colectate prin utilizarea Cookie-urilor ajuta la facilitatea anumitor functionalitati pentru utilizator. Toate informatiile colectate de Cookie-uri sunt criptate intr-un mod care face imposibil accesul persoanelor neautorizate la ele si sunt folosite in comunicarea dintre serverul web si browserul web.

5. Stergerea Cookie-urilor

In general, o aplicatie folosita pentru accesarea paginilor web permite salvarea Cookie-urilor pe terminal in mod implicit. Aceste setari pot fi schimbate in asa fel incat administrarea automata a Cookie-urilor sa fie blocata de browser-ul web sau utilizatorul sa fie informat de fiecare data cand Cookie-uri sunt trimise catre terminalul sau. Informatii detaliate despre posibilitatile si modurile de administrare a Cookie-urilor pot fi gasite in zona de setari a aplicatiei (browser-ului web). Limitarea folosirii Cookie-urilor poate afecta anumite functionalitati ale paginii web.

5. De ce sunt importante cookie-urile?

Cookie-urile reprezinta unul dintre cele mai importante aspecte care stau la centrul functionarii eficente a Internetului. Acestea contribuie la generarea unei experiente de navigare adaptate preferintelor si intereselor fiecarui utilizator, facand intreaga experienta de navigare mai usoara.

Refuzarea sau dezactivarea Cookie-urilor este un drept individual si poate face anumite site-uri web imposibil de utilizat. De asemenea, refuzarea sau dezactivarea Cookie-urilor nu inseamna ca nu veti mai primi mesaje publicitare in mediul online, ci doar ca in afisarea acestor mesaje nu se va mai tine cont de preferintele si/sau interesele evidentiate prin comportamentul de navigare, colectat in mod normal de catre Cookie-uri pentru afisarea de continut relevant pentru utilizator.

Cookie-urilor care nu necesita inregistrarea sau autentificarea utilizatorului prin intermediului unui cont pot avea urmatoarele atributii:

  • Adaptarea continutului in functie de preferintele utilizatorului – categorii de produse si servicii
  • Afisarea de oferte adaptate in functie de interesele utilizatorilor
  • Setarea si afisarea diferitelor filtre setate de utilizator (filtre de protectie a copiilor privind continutul pe Internet, functii de Safe Search, Family Mode)
  • Setari privind limitarea numarului de afisaria unei reclame pentru un anumite grupuri de utilizatori sau chiar afisarea preturilor si ofertelor pentru diferite grupuri de utilizatori
  • Masurarea si optimizarea diferitelor tipuri de continut prin intermediul serviciilor de tip Analytics – care ajuta la monitorizarea si confirmarea traficului pe un site web, modul in care un utilizator ajunge pe un site web (surse: motoare de cautare, trafic direct, din alte website-uri etc) si implicit imbunatatirea site-ului web in beneficiul utilizatorilor

6. Securitate si confidentialitate

Cookie-urile nu sunt virusi. Acestea folosesc un format de tip plain text care este criptat de catre browserul web pentru a nu putea fi accesate de catre persoane neautorizate. Cookie-urile, atat cele fixe cat si per sesiune, nu contin bucati de cod si un pot fi executate, nu pot auto-rula, nu se pot replic, prin urmare nu pot fi considerate virusi deoarece nu indeplinesc aceste functii.

Cookie-uri pot fi utilizate totusi in scopuri negative de catre alte programe cu caracter rau intentionat care pot rula pe dispozitivele vizitatorilor deoarece stocheaza informatii despre preferintele si istoricul de navigare, atat pe un site anume cat si pe alte site-uri.

Multe solutii de tip anti-spyware detecteaza si marcheaza Cookie-urile pentru a fi sterse in cadrul procedurilor de detectie/scanare/stergere, situatie valabila uneori si in cazul anumitor programe de tip anti virus.

In general majoritatea browserelor web si dispozitivelor de accesare a Internetului dispun de sisteme si setari de confidentialitate privind diferite nivele de securitate si acceptare ale Cookie-urilor, precum si valabilitatea acestora, stergerea automata dupa ce utilizatorul a vizitat un anumit site web sau dupa inchiderea browserului web.

Protectia datelor personale si a identitatii este foarte importanta si reprezinta un drept legitim al fiecarui utilizator de internet. Este recomandat ca fiecare utilizator sa stie care sunt potentialele probleme pe care le pot crea cookie-urile, deoarece prin intermediul acestora se trimit informatii in ambele sensuri, intre browser si website.

Daca un atacator sau o persoana neautorizata intervine in comunicarea dintre browser si website, datele pot fi interceptate. Acest lucru se poate intampla, insa foarte rar, in cazul in care utilizatorii folosesc un calculator nesecurizat sau sunt conectati la o retea wireless nesecurizata, fara un antivirus/firewall activ.

Daca un website nu solicita browserului web sa utilizeze exclusiv canale criptate, atacatorii pot folosi aceasta vulnerabilitate pentru a pacalii browserele si pentru a trimite sau solicita infromatii prin canale nesecurizate. Aceste infromatii pot fi utilizate ulterior in scopuri negative.

Este extrem de important ca utilizatorii sa fie atenti atunci cand aleg metoda de conectare la Internet si implicit sa tina cont de toate masurile de protejare a informatiilor personale de care dispun, cum ar fi conectarea la internet doar din locuri cu conexiune securizata, utilizarea de dispozitive securizate, utilizarea unui antivirus, atentie sporita la accesarea si introducerea de date personale in locuri si terminale publice de acces la internet, utilizarea unor parole sigure si complexe etc.

Mai multe informatii privind accesarea si personalizarea acestor setari pot fi consultate in urmatoarele surse:

Pentru setarile cookie-urilor generate de terti, puteti consulta si site-ul: